Warning: split() [function.split]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'America/Chicago' for 'CDT/-5.0/DST' instead in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autokeyword.php on line 137

Deprecated: Function split() is deprecated in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autokeyword.php on line 137

Warning: split() [function.split]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'America/Chicago' for 'CDT/-5.0/DST' instead in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autokeyword.php on line 168

Deprecated: Function split() is deprecated in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autokeyword.php on line 168

Warning: split() [function.split]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'America/Chicago' for 'CDT/-5.0/DST' instead in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autokeyword.php on line 198

Deprecated: Function split() is deprecated in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autokeyword.php on line 198

Warning: split() [function.split]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'America/Chicago' for 'CDT/-5.0/DST' instead in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autolink.php on line 50

Deprecated: Function split() is deprecated in /home/veterina/public_html/lib/classes/keywords/class.autolink.php on line 50

Dårlig ånde Katt

Innhold

2 Kommentarer Karakter 1 Liker
Takk for din stemme

Generelt

Dårlig ånde forekommer hos katt, selv om det ikke er et like vanlig problem som for hund. Katten kan ha dårlig lukt fra munnen uten at det trenger å bety at det er sykdomsrelatert, men iblant er lukten sterk og da kan det være en fordel med en undersøkelse hos veterinær. Det er flere sykdomstilstander der dårlig lukt fra munnen, eller halitosis med medisinsk terminologi, er det første åpenbare tegnet på et alvorlig problem.

Årsak

Man kan dele årsaker til halitosis i to kategorier.

A, Når katten har spist illeluktende ting, f eks råtten mat. Dette er et uvanlig problem siden katter av natur er svært kresne med hva de spiser.

B, Tilstand der bakterievekst i munn og svelg produserer illeluktende stoffer. Bakteriene kan feste seg og vokse av mange forskjellige grunner. Tannstein, skader på tenner, betent tannkjøtt og svulster i munnen eller svelget danner grobunn for bakterier. FORL (Feline odontoclastic resorptive lesions) er en spesiell tannsykdom som rammer katter, der det oppstår hull i tennene fra innsiden. Man vet ikke hva som forårsaker dette, men det er smertefullt og det blir hull der bakterier trives.

En svært sjelden årsak er når mat blir igjen i munn, svelg eller spiserør på grunn av nerveskader som forhindrer katten fra å svelge maten.

Symptom

Foruten den dårlige ånden kommer det an på årsaken. Tannstein er som regel åpenbart for de fleste, men tannstein kan skjule alvorlige skader som tannfrakturer og blottede tannrøtter. Betent tannkjøtt er ofte svært rødt og ømt, og ofte har det lett for å blø. Det kan gjøre så vondt at katten ikke klarer å spise. Man kan da se at katten går fram til matskålen for å spise, men at den siden vender og går bort fra den. I de tilfellene der katten synes det er vanskelig å svelge kan man se symptomer som hengende kjeve, intensiv sikling og uro. Katten forsøker spise og drikke, men kan ikke eller søler masse.

Diagnose

Normalt gjøres en grundig allmenn undersøkelse av katten, pluss en del tester for å se at nervesystemet fungerer som det skal. For å gi en korrekt diagnose kreves det som regel at katten bedøves helt ned for en grundig undersøkelse av munnhulen og svelget. Noen ganger må man ta tannrøntgen for å se om hvilke tenner som er skadd, og hvor alvorlig skadd de er.

Behandling

Svulster i munn og svelg opererer man bort hvis man kan. Før man gjør drastiske operasjoner (i dag er det mulig å operere bort store biter av kjevebeinet for å ta bort en svulst) bør man ta en biopsi, dvs en vevsprøve, for å få vite hvilken type svulst det dreier seg om. Er det en ondartet svulst bør man tenke seg om både en og to ganger før man bestemmer seg for å operere, og man skal definitivt lete etter dattersvulster i lymfeknuter, lunger og bukorganer først. Har kreften allerede spredd seg, eller om det er stor risiko for at den kommer tilbake, er det vanligvis ikke rimelig å utsette katten for en smertefull operasjon. Strålebehandling og cellegiftbehandling kan høres fremmed ut for mange, men behandlingsmetodene er tilgjengelige i Skandinavia i dag. Det kan være et alternativ til operasjon, og noen ganger et tillegg, dvs man opererer og strålebehandler og/eller gir cellegift. Alt kommer an på hva slags svulst man har med å gjøre.

Tannstein er i seg selv enkelt å skrape bort, og bør gjøres i narkose med spesialtilpasset utstyr som gjør rent inn under tannkjøttskantene. Med en vanlig tannskrape som man kjøper i en zoo-butikk kan man få bort det verste på overflaten, men ikke den tannsteinen som sitter under tannkjøttet og nede i lommer. Er en eller flere av tennene frakturerte eller angrepet av FORL og er infisert er det vanlig å anbefale at man trekker tanna/tennene. Betennelsen i tannkjøttet behandles med bakteriedrepende middel, som f eks klorhexidinoppløsning, og i alvorlige tilfeller kan det være grunn til å bruke antibiotika. Smertestillende og betennelsesdempende medisiner bør man gi for å minske smertene til katten mens sårene gror.

Nerveskader som gjør det vanskelig å svelge kan det være veldig vanskelig å gjøre noe med. Alt avhenger av den underliggende årsaken.

Forebygging

Hindre katten din fra å spise illeluktende ting, f eks dårlig mat. Forebygg tannstein og tannkjøttbetennelse gjennom å børste tennene (viktigst) og gi forskjellige fôrtilskudd som forhindrer nydannelse av tannstein eller munnskyllemiddel som gjør det vanskeligere for bakterier å spre seg.

Det å fjerne tannstein regelmessig hos veterinæren er en enkel måte å sikre god tannhelse for katten. Husk at tennene skal vare hele livet.

Liker du artikkelen? I så fall kan du abonnere på vårt nyhetsbrev for å være sikker på at du ikke går glipp av alle nye artikler på NettDyrlegen.com. Abonner
Har du et spørsmål? Vår spørsmålsboks er en kostnadsfri tjeneste der våre veterinærer svarer på dine spørsmål om husdyr. Still et spørsmål
Sender din kommentar, vennligst vent...
Din kommentar er lagret