Katt som kaster opp hvit seigt slim som skummer/bobler

Jeg jobber i dyrebeskyttelsen og er krise fosterhjem for en del katter.. Nå har jeg en kattunge på 5-6 mnd som er ganske sky.. Den kaster opp hvitt seigt slim som ser ut som bobler/skummer.. Dette gjør den mange ganger om dagen og noen ganger kommer det mye mens andre ganger bare litt.. Prøvde få den med til dyrlege men fikk ikke fanga den i tide til timen da den hele tiden kom seg unna. Hun har holdt på med dette i hvertfall 1 mnd nå.. Kommer ikke noe mark, ikke noe hår men kun dette seige slimet..
Noen ide om hva det kan være?

Svar fra en veterinær

Hei. Infeksjoner i svelg og tunge kan medføre slikling eller at det renner skum av munen. Hvis katten din kaster opp over flere dager så bør den bli sjekket. Spesielt hvis den kaster opp 10-20 ggr på en dag. Da tenker man fort fremmedlegemer dvs at noe sitter fast i mage tarm. Da bør den sjekkes allerede første dagen den holder på. Fremmedlegeme er noe som er mer typisk ung katt enn gammel katt. Hvis katten bare kaster opp en eller to ganger og ikke er slapp og spiser greit, så kan man se om det går over ila en til to dager. Det viktigste er at den får i seg væske og klarer å beholde sette.  Katter med kroniske nyreproblemer kaster opp som regel lite i starten dvs et par ganger i uka men de drikker mer og spiser mindre.Oppkast kan skyldes mage tarm infeksjoner, men også  betennelser i bukspytt kjertelen eller lever kan være årsak til dette.  Nyrebekken betennelser kan også forårsake smerte , feber og oppkast. Svulster i mage tarm kan også gi oppkast. Dette er noen av tingene som kan forårsake oppkast .Hvis katten din er slapp , ikke spiser, nesten ikke drikker og kaster stadig opp, så må du oppsøke veterinær slik at en diagnose kan stilles. Innvoldsorm kan forårsake oppkast, men da ser man som regel også ormene i oppkastet. Men det kan være lurt å gi ormekur likevel.

Svaret er skrevet av Eva Egeberg
« Forrige spørsmål
Neste spørsmål »

Liker du svaret? I så fall kan du abonnere på vårt nyhetsbrev for å være sikker på at du ikke går glipp av alle nye spørsmål og svar på NettDyrlegen.com. Abonner